Monday 11 May 2015

Tinggal Dalam Dunia Yang Sama

Terlalu banyak masalah yang wujud kerana selisih faham antara semua idea, pemikiran dan agama. Bila semua ingin mempertahankan idea, pemikiran dan agama dan tidak mahu mendengar keluhan orang lain atau pendapat/pandangan. Maka akan wujud satu masalah di mana orang seperti akan melawan sesipa sahaja yang ingin melawan ideanya walaupun pandangan yang datang dapat membawa perubahan yang baik dan menambah baik satu idea itu. Kita hidup dalam dunia yang sama. Dunia ini mempunyai bangsa, kaum, sejarah, identiti, agama, kepercayaan yang berlainan. Tetapi dengan wujudnya persefahaman berdasarkan kelainan semua itu maka semuanya akan aman. 

Semua agama mempunyai teras yang sama iaitu " aman '. Tetapi bagaimanakah wujud keamanan? Jika berperang dianggap " aman"? Semua manusia dan dunia ini sendiri ingin melihat keamanan. keamanan yang dicipta sangat indah bila semuanya nampak seperti berada di syurga. Kita semua sayang akan Tuhan kita. Bila lain orang yang menyinggung perasaan kita mengenai Tuhan kita semua. Kita akan marah dan benci seterusnya akan mencederakan orang itu. Adakah itu keamanan? Jika orang yang tidak jelas dengan agama masing-masing maka senanglah diserapkan kepada anasir-anasir yang jahat. memang wajar kita harus mempelajari agama ita dengan mendalam tetapi kita juga harus mempelajari dan memahami agama lain kerana ini tidak salah sama sekalipun jika anda masih berpeganag teguh dengan Tuhan. Setiap agama mempunyai keunikannya sendiri. Kita tidak boleh melihat agama lain seperti " asing " bagi kita. Siapakah kita? Siapa yang mencipta kita? Kita mengatakan bahawa Tuhan mencipta semua orang dalam dunia ini. Maka sama juga dengan penganut yang lain. Agama adalah kepercayaan spritual. Bermaksud kita mempercayai dan yakin akan kewujudan Tuhan yang Mahakuasa. 

Setiap orang mempunyai kepercayaan yang lain. Kita mesti hormat mereka. Jika tidak keadaan yang sama yang menimpa kepada kita. Tanpa sifat hormat itu, adakah wajar kita diminta hormat orang lain? Pegangan kepercayaan masing-masing kepada kesefahaman bersama adalah kunci kepada kejayaan keamanan. Inilah tahap cabaran yang paling tinggi dihadapi oleh ketua negara dan rakyatnya, 

Saya akan menjelaskan pemikiran secara ringkas dan mudah difahami. Setiap orang mempunyai pemikiran terhadap sesuatu. Pemikiran terbahagi kepada dua jenis iaitu ;


Pemikiran Divergen dan Konvergen

Pemikiran divergen merupakan keupayaan untuk melihat sesuatu masalah dari berbagai sudut, mempertimbangkan pelbagai kemungkinan dan membolehkan seseorang menerima lebih daripada satu jawapan yang dianggap betul.  Dalam pemikiran divergen, pengetahuan atau pengalaman dan idea-idea baru digunakan serentak untuk menyelesaikan masalah dengan memberikan pelbagai jawapan yang mungkin.  Maka, jenis pemikiran seperti ini menuju ke arah daya cipta, keaslian, inovatif dan kreatif. De Bono (1970) menyifatkan jenis pemikiran sedemikian sebagai pemikiran lateral, meliputi proses-proses berfikir di luar kotak dan menerokai sudut-sudut baru. Pemikiran lateral melatih minda ke arah pemikiran kreatif apabila idea baru dijanakan.

Pemikiran konvergen merujuk kepada keupayaan menumpukan pemikiran ke satu arah untuk mencari satu jawapan yang betul berdasarkan data sedia ada. Proses ini mengurangkan kepelbagaian jawapan kepada hanya satu jawapan bagi sesuatu masalah yang jelas dan hanya mempunyai jawapan yang tetap. 

Perbezaan dan kelainan dalam pemikiran mempunyai satu kelebihan mahupun kelemahan. Kelebihannya secara muda membawa perubahan pada dunia. Sebaliknya punya adalah kemusnahan dalam diri seseorang dan akan melibatkan satu dunia. Bukan semua orang dapat terima pemikiran yang dilontarkan. Ada yang setuju dan ada yang tidak setuju mengenainya. Bergantung kepada kepuasan hati dan pemikiran logiknya dalam satu pemikiran itu. Oleh itu, cara untuk mendamaikan satu persengekataan antara pemikiran manusia adalah mendengar menggunakan hati. Ramai orang yang mendengar dengan niat membalas bukan dengan memahami - DR. Stephen Covey. Dengar permasalahan dan pemikiran mereka dapat membuatkan kita memahami situasi mereka.

Dengan semua ini kita sedikit sebanyak dapat menyeleraikan semua masalah yang ada pada sekeliling kita. Ini tidak dapat dilaksanakan pada individu sahaja tetapi dengan satu individu maka yang lain akan terikut dengannya. 

No comments:

Post a Comment